Изложба “Костюмът на варненската оперна сцена (1966-1994)”

Изложбата е част от юбилейната програма за 75-годишнината на Държавна опера Варна

Костюмографската изложба “Костюмът на варненската оперна сцена (1966-1994)” със селекционер Лора Маринова беше открита във фоайетата на Варненската опера на 15 април 2022.

Един час преди предпремиерния спектакъл на “Дама Пика” от Чайковски, дир. Павел Балев, реж. Вера Немирова, худ. Юлиян Табаков, хореограф Анна Пампулова, с който започва юбилейната програма за 75-годишнината на Държавна опера Варна, във фоайетата на театъра бяха открити две изложби – документалната изложба “2022 – Варненската опера на 75” – текст и съставителство Виолета Тончева, дизайн Славяна Иванова и костюмографската изложба “Костюмът на варненската оперна сцена (1966-1994)” със селекционер Лора Маринова.

Това е първата от предвидените 3 юбилейни костюмографски изложби до края на годината, обхващат периода 1966-1994 г.

Лора Маринова, дъщеря на големия варненски живописец Янко Маринов, основател на ГХГ, продължава артистичния път на баща си и на свой ред си създава име на творец с оригинален стил. Завършила СМУ „Добри Христов” със специалност пиано и НХА със специалност сценография, тя се превръща в един от най-открояващите се сценографи и костюмографи на Варненската опера. Художник (1977-1991) и главен художник (1996-2002) на оперния театър, тя реализира над 60 артистични проекта, продължава и досега да работи за различни постановки. Лора Маринова и нейният съпруг Димитър Борисов, също художник в операта, творят често в тандем, който стои зад дългия сценичен живот на редица заглавия. Отличена с Награда „Варна“ 2017 за високи постижения в областта на изобразителното изкуство, Лора Маринова се изразява и със средствата на словото, има издадени две стихосбирки “Ноктюрно в до минор” и “65 обръча”.

Кюстюмите, които художничката е подбрала за първата от предвидените 3 юбилейни костюмографски изложби до края на годината, обхващат периода 1966-1994 г. В експозицията тя включва творби на различни художници, като специално място отделя на Мариана Попова, Ани Хаджимишева и Ангел Атанасов, които – също като нея, свързват за дълъг период от време творческия си път с Варненската опера. 

Зрителите ще видят сценични костюми на Михаил Янков за операта „Андре Шение“ от У. Джордано, реж. Динко Чомаков (1966), на Мариана Попова за „Златното петле“  от Р. Корсаков, реж. Кузман Попов (1973), на Ани Хаджимишева за „Сватбата на Фигаро“ от В. А. Моцарт, реж. Димитър Узунов (1974).

„Борис Годунов“ от М. Мусоргски присъства с няколко костюма от две постановки на реж. Емил Бошнаков с различни художници  – версията с госта Й. Сумбагашвили с костюм на Юродивия (1976) и втората с костюм на Борис Годунов, дело на Мариана Попова (1978). Мариана Попова е автор и на костюма на Ярославна от „Княз Игор“ на Ал. Бородин, реж. Кузман Попов (1977), както и на визията за „Симон Боканегра“ от Дж. Верди, реж. Кузман Попов (1981).

Лора Маринова създава костюмите за „Евгений Онегин“ от П. И. Чайковски, реж. Николай Николов (1979) и „Прилепът“ от Й. Щраус, реж. Кузман Попов (1981). Костюмът, обличан от София Иванова в ролята на Виолета от финалната сцена, II действие на „Травиата“ от Дж. Верди, реж. Кузман Попов (1986) е проектиран също от Лора Маринова.

Мария Диманова е костюмограф на „Дон Паскуале“ от Г. Доницети, реж. Кузман Попов (1988), а Мариана Попова и Бояна Чомакова създават костюмите за „Турандот“ от Дж. Пучини, постановката на Кузман Попов, в която под диригентството на Борис Хинчев през 1994 г. зрителите аплодират в Летния театър великата Гена Димитрова.

Експозицията “Костюмът на варненската оперна сцена (1966-1994)” с 20 сценични костюма, аранжирани на манекени, завършва с още 7, изложени на щендер, артистични дрехи и шапки.